Skip to the content

Huskeliste til din flytning

Huskeliste til din flytning

Når en flytning står for døren, er der mange ting, man skal huske. Selvom meget af det foregår elektronisk, er der stadig mange ting at holde styr på. Derfor har vi lavet en huskeliste, som med fordel kan bruges inden, undervejs og efter flytningen.

1-3 måneder før flytningen             

Har du besluttet at investere i en bolig eller at flytte i en ny lejebolig, er det afgørende at du i god tid får opsagt dit eksisterende lejemål. Mange lejekontrakter foreskriver, at opsigelsen af lejemålet skal varsles 1-3 måneder forud for ønsket flytning. Det er derfor en god idé at sikre, at opsigelsen af nuværende bolig og indflytningen i dit nye hjem passer sammen.

Tip: Brug tiden i opsigelsesperioden til at lægge budget efter dine nye udgifter, så du bedre kan vurdere, hvad dit rådighedsbeløb vil være i fremtiden.

2-4 uger inden flytningen        

To til fire uger inden du flytter ind i din nye bolig, skal du melde din flytning til Folkeregistret. I samme ombæring kan du også tilmelde dig elselskab og opsige dit nuværende, ligesom du kan kontakte din internetudbyder og skifte eller opsige dit internet – sidstnævnte skal du gøre senest tre uger før din flytning.

Når du melder din flytning til Folkeregistret, bliver du bedt om at tage stilling til lægevalg. Hvis du bliver i den samme kommune, kan du bevare din nuværende læge, men hvis du flytter til en ny kommune, skal du vælge en ny.

Når alt det administrative er på plads, kan du begynde at overveje flyttekasser, flyttegrej – og hvad med flyttefolk? Tag stilling til, om du skal kontakte et flyttefirma eller få familien eller vennerne til at hjælpe.

Fakta: Du skal senest melde din flytning til Folkeregistret fem dage efter din flytning. Når du skifter adresse, kan du samtidig undersøge dine muligheder for at få boligstøtte på din nye adresse. 

1 uge inden flytningen     

Er der blot en uge til flytningen, kan du først og fremmest tjekke ovenstående punkter efter og se, om alle er opfyldt. Herefter kan du begynde at pakke i flyttekasser – hvis du ikke allerede er i gang.

Dagene inden flytningen kan du bruge på at gøre din bolig ren, så den er klar til flyttesyn. Det er ikke sjovt at betale en ekstraregning, fordi ovnen ikke er gjort ordentlig ren, så sikr dig, at du kommer igennem alle boligens faciliteter – og kroge.

Tip: Pak ét rum ned ad gangen, så dine sager er samlet og organiseret i flyttekasserne efter køkkengrej, service, badeværelsestilbehør, stuenips og tøj.

Flyttedag     

Den store dag er kommet, og uanset om du har valgt et flyttefirma til opgaven eller får hjælp af venner og familie til opgaven, er det en god idé at skabe en struktur i flytningen. Få aftalt med dine hjælpere, at flyttekasserne stilles i de rum, de hører til – og sørg for masser af øl og pizza til de stærke hjælpere, når flytningen er veloverstået.

Når flytningen er overstået, kan du sætte dit navn på postkassen – så er du klar til at modtage Flytteguiden og vigtige breve.

Efter flytningen    

Du skal registrere flytningen hos Folkeregistret senest fem dage efter din flytning, så hvis dette endnu ikke er gjort, er det nu sidste udkald. Og ellers – nyd det! Du er flyttet et nyt sted hen, måske endda til en ny kommune, så tag på tur i dit nabolag og undersøg lokalmiljøet.

Flytteguiden ønsker alle en god flytning!

 

Om skribenten

Anne Ulrick Lousdal

Anne Ulrick Lousdal

Anne er tekstforfatter og journalist hos Flytteguiden.