Skip to the content

Den sidste rengøring – sådan gøres det nemt

Den sidste rengøring

Du skal flytte, og forhåbentlig ser du frem til at rykke ind på din nye adresse. Men pludselig slår det dig, at du skal gøre rent i din nuværende bolig, inden du flytter til dit nye hjem, og straks popper spørgsmålene op: Hvornår gjorde du sidst ovnen rent, og hvad med vinduerne?

Som lejer betaler man ofte et stort depositum, når man flytter ind i en lejebolig. Har man passet godt på boligen, kan man se frem til at få det meste af beløbet tilbage, når man flytter ud. Mange glemmer, at grundig rengøring også er en del af vedligeholdelsen, og der kan blive slået hårdt ned på det, hvis der ikke er gjort ordentlig rent, når nøglerne skal gives videre til næste beboer.

Efterregninger eller tilbageholdelse af depositum på grund af mangelfuld rengøring er ikke blot pinligt – det er også ærgerligt for økonomien. Derfor er det smart at sikre sig, at man efterlader lejeboligen i pæn og ryddelig stand, når man flytter ud. Hvis rengøring ikke lige er din stærkeste kompetence, får du her et par gode råd til, hvordan boligen nemmest organiseres, ryddes og rengøres.

Pak i kasser

Det kan hjælpe betydeligt på overblikket, hvis du starter med at pakke dine ting ned i kasser, før du begynder at gøre rent – på den måde er overflader, vindueskarme og skabe frie og nemmere at tilgå, når du går i gang med vand og brun sæbe. Når alle flyttekasser er fyldte, kan du samle dem i et værelse, så de ikke står i vejen. Det kan være en fordel også at samle dine møbler i et lokale, så de fleste gulvarealer er frie.

Tip: Etiketter på dine flyttekasser gør det nemmere at huske, hvad der er hvad. Prøv så vidt muligt at samle dine ting tematisk, så køkkenting ikke blandes sammen med badeværelsesartikler.

Tag et rum ad gangen      

Når dine ting og møbler er pakket væk i flyttekasserne, er det tid til at fatte rengøringshandskerne og gå i gang med den store rengøring. Tag et værelse ad gangen, så du er sikker på, at du er grundig nok og ikke mister overblikket.

Begynd oppefra og ned, så du først rengør loftet og herefter karme og vinduer. Slut af med gulvet, så du slipper for at støvsuge og vaske det flere gange.

Husk: Er gardiner eller persienner en del af lejeboligens inventar, skal du huske at støve disse af – der kan sidde en masse snavs og støv på dem, som man nemt kan overse.

Tjekliste – værelser

  • Rengør alle overflader, låger, skuffer og skabe
  • Rengør loft og karme
  • Fjern alle spindelvæv
  • Rengør gardiner og persienner
  • Støvsug og vask gulve
  • Vask vinduer og luft ud

Fjern cookie-krummer  

Køkkenet er gerne et af de rum, der bliver hyppigt brugt, og hvis du ikke har været så flittig med rengøringen, imens du har boet der, skal det gerne have en ekstra omgang knofedt for at blive helt rent, når du flytter fra boligen. Ovn, ovnskuffe, bage- og bradepander er alle dele, der med sikkerhed vil blive tjekket efter, når du flytter ud. Derfor gør du klogt i at sikre, at ovnlågen skinner, og at ovnskuffen er tørret efter for cookie-krummer, inden synsmanden skal tjekke det efter ved fraflytning.

Husk: Der kan falde en masse krummer og snavs ned bag komfuret, når man er i gang med at kokkerere sine livretter. Husk derfor også at rengøre grundigt bag komfuret.

Tjekliste - køkken

  • Rengør ovn, ovnlåge og ovnskuffe
  • Rengør alle overflader, låger, skuffer og skabe
  • Rengør af alle bage- og bradepander
  • Rengør køleskabet og fryseren – husk at afrime fryseren
  • Rengør emhætten (og glem ikke fedtfilteret!)
  • Vær ekstra opmærksom på alle møbler og hvidevarer, hvor skidt og snavs kan falde ned bagved
  • Vask vinduer og luft ud

Farvel til kalkrester 

Badeværelset anvendes flere gange dagligt, og derfor samler der sig nemt snavs og støv i vådrummet. Også kalkrester kan hurtigt få lov at indtage badeværelset, hvis det ikke holdes nede, og dette ses særligt i brusekabinen, på armaturer og på fliser. Det er heldigvis nemt at komme kalkpletterne til livs, hvis blot man har de rette remedier – og man kan komme rigtig langt med en flaske eddike og en skuresvamp.

Afløbet, spejlet og toilettet er alle dele, man endelig ikke må glemme, når man rengør sit badeværelse. Hår i afløbet, striber i toilettet og tandpasta på spejlet er alle elementer, der får synsmanden til at se rødt – sørg derfor for, at det hele er i orden, inden du flytter ud.

Husk: Hvis dit badeværelse er udstyret med et ventilationssystem, skal du også huske at rengøre dette. Støv ophober sig i systemets filter, og dette er ligeledes noget, der bemærkes ved flyttesynet.

Tjekliste – badeværelse

  • Rengør håndvask, brusekabine og evt. badekar
  • Fjern kalkrester fra fliser, armaturer m.m.
  • Rengør afløb, spejle og eventuelle toiletskabe
  • Rengør alle lister, loft - og husk, spindelvæv også forekommer i badeværelset
  • Rengør eventuelle vinduer og luft ud
  • Rens filteret på ventilationen
  • Rengør toilet
  • Vask gulvet

Få en ven til at tjekke efter

Når værelser, badeværelser og køkken er gjort rent, er det tid til at inspicere, om det hele er i orden. 
Det kan være en god idé at gennemse boligen sammen med en kammerat eller et familiemedlem, inden synsmanden kommer forbi – på den måde kan oversete kroge blive bemærket og rengjort, inden det er for sent.

Husk: Tjek også kælder/loftrum efter, inden du flytter fra din bolig.

Rengøringsumulig? Kontakt et rengøringsfirma!
Hvis tanken om slutrengøring gør dig ilde til mode, kan du kontakte et rengøringsfirma, der kan klare det hele for dig, så du hverken skal bekymre dig om rengøringsprodukter, spindelvæv eller oversete overflader.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om skribenten

Anne Ulrick Lousdal

Anne er journalist hos Flytteguiden og udarbejder indholdet til Flytteguidens forskellige medier - fra brochure til SoMe.